Energi?

 
Jag mår bra, det gör jag. Känner bara att den lilla ork jag har just nu inte räcker till allt jag vill göra, eller hinna med. Måste tänka på mig själv ibland, inte bara på alla andra som jag oftast gör. För att jag ska kunna ge andra energi måste jag själv ha. Nu när jag kommit igång med träningen sedan några veckor tillbaka försöker jag träna minst 3 gånger i veckan. Får inte falla ur denna balans som jag håller på hitta. För jag vill kunna kombinera jobb, vänner, nöje, nytta, träning, vardag utan att jag ska behöva vara en superkvinna för den delen. Perfekt kommer aldrig existera. Aldrig. Kanske kan jag inte kombinera allt det jag vill göra hela tiden. Men jag måste försöka hitta en balans där allt får plats. Utan stress. För det är den som ofta ställer till det. Nog skulle jag kunna hinna allt det jag vill göra men orken räcker som sagt inte till.
 
Så vad gör jag när orken inte räcker till? Fast vid närmare eftertanke vet jag inte om ork är rätt ord. Det handlar ju faktiskt om så mycket mer.. men ork sammanfattar de små sakerna som i det stora hela faktiskt har en stor inverkan i mitt liv. Oj vad djupt jag blev helt plötsligt och vad mycket text detta blir. Men ni vet hur jag är, ibland helt tom på ord men när jag väl kommer in i något går det inte stänga av. Orden bara rusar runt i min hjärna. Bloggen är då en bra plats för detta, tycker jag. Kanske inte alltid så roligt att läsa för er men vem har sagt att allt man skriver behöver vara roligt/intressant/positivt osv? Låt oss inse att vi alla har dåliga dagar. Vi har alla våra egna bekymmer. Just nu flyter livet inte på som jag riktigt vill. Frågan är om det någonsin gör det för någon här i världen men jag behöver ta denna tid till mig själv ett tag framöver. Tänka på vad jag behöver göra för att må så bra som möjligt. 
 
Tänker tillbaka på dåtiden. När allt var svart. Mörkt. En evighetsfråga. Jag har kommit så mycket längre idag tack vare att jag fick min ADD diagnos för 2 år sedan. Jag har utvecklats som person, lärt känna mig själv och framför allt - fått ett svar på varför. Det är inte förrän man vet varför som man kan börja någonstans. Börja bearbeta allting. Det tar tid, det måste även få ta tid. Vill understryka att jag inte är en levande vandrande diagnos, absolut inte. Men mycket i min vardag påverkas av att jag har svårt för att koncentrera mig och allt annat. Jag kommer aldrig lyckas förklara hur min hjärna fungerar, eller snarare hur allt bara snurrar hela tiden. Konstant. Mer eller mindre. Det räcker med att jag själv lever med det, men det andra måste förstå är att min ork är inte desamma som "vanlig" ork. Självklart kan jag känna ibland att nä, idag orkar jag inte städa så jag gör det imorgon. Min ork handlar mer om att energin är som bortblåst en längre period. Varför det är så tror jag beror på att jag försöker för mycket hela tiden. Om man ständigt gör allting man förväntas göra orkar inte kroppen till slut. Eller snarare huvudet. Det blir för mycket.
 
Från och med nu tänker jag göra saker för mig själv. Tänka på vad jag själv mår bra av. Stressa mindre. Lära mig varva ner. Som det är just nu springer jag runt som en tok hela kvällarna även fast jag hållit igång hela dagen. Det handlar inte om stora saker, men det är jobbigt för mig ändå. Bara att gå ut med Otis, komma ihåg att ge honom mat, ta fram middag, ta medicin 2 gånger per dag (tacka alarm på mobilen!!), borsta tänderna, vattna blommorna och ringa ett samtal är tidskrävande nog. För att inte tala om energi. 
 
På tal om ork. Orkar som vanligt inte läsa vad jag skrivit när det blev så mycket text, men det gör det hela charmigt antar jag. Felstavningar får vara. Det jag skrivit är ju det jag tänker och känner. Väldigt personligt ibland men sådan är jag. 
 
Vad jag egentligen tänkte skriva i detta inlägg? Att jag tappat bort mitt gymkort...... 

Kommentarer

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0