Spring is when you feel like whistling even with a shoe full of slush.



Känner mig så lycklig och fri ända in i själen. Idag har varit en dunderbra dag. Tror aldrig jag varit med om att jag varit så pigg som jag är nu efter en sådan fartfylld dag som denna. Eftersom jag har en enorm trötthet som lätt dyker upp när den vill orkar jag ofta inte med så många saker. Bara att duscha kan vara en enorm uppgift för mig. Det har väl med motivationen att göra. När man har ADD är det svårt att påbörja men även avsluta saker. Många tänker "men det är väl för tusan bara att duscha?!" eller "so what om du ska storhandla, vi kan väl ändå ses efteråt?". Nej, det är inte så lätt. Livet är inte så lätt. Något jag dock är glad över är att jag själv har fått lära mig hur jag ska göra för att må som bäst, speciellt det senaste 1,5 året. Ska vi storhandla har jag i princip aldrig något annat planerat den dagen för att handla tar alla min energi. Jag ser det som att vi behöver mer energi för att göra saker samtidigt som saker tar mer energi av oss.

Men nu till min dag! Vill bara så gärna dela med mig eftersom det varit en riktigt underbar dag med många saker men få tankar.

Vaknade av mig själv strax innan klockan visade 09.30. Ligger aldrig och drar mig så hoppade ur sängen, klädde på mig, åt frukost, borstade tänderna och körde igång diskmaskinen. Satt en stund vid datorn innan vi vid 11-tiden for till mamma. Tog med oss Åke (mammas hund) och körde till samma ställe igår. Släppte ut Åke och Otis som sprang som galningar, dock bara en liten stund.. dom var lite mer trött idag än igår, haha. Dock var vi bara ute i 30 minuter! Ska berätta varför. Fick en klump i magen och panik. Usch vad otäckt. Åke brukar alltid lyssna när man ropar på honom, speciellt när man visslar. Då kommer han springades vilket är toppen eftersom Otis då också kommer. Då får Otis lära sig av Åke. I alla fall hoppade Åke upp i en snöhög och Otis följde såklart efter. Sa till dom båda att dom skulle hoppa ner eftersom vi hade älven ganska nära ville vi inte att dom skulle springa dit. Fast det är ju is på älven men dom ska ju absolut inte få vara i närheten ens ändå. Men det var ca 50 meter ner till älven plus att det var snöhögar så man såg ju inte älven. Tänkte att då är det ju inga problem att ha dom lös där, eftersom dom knappt var på snöhögarna utan på vägen med oss. 

Tillbaka till där jag var. Hundarna står uppe på en snöhög men lyssnar inte när vi säger att dom ska komma ner. Provar gå bort ifrån dom, eftersom man inte ska gå emot dom. Båda tittar på oss men står stilla. Tänkte att dom var tjuriga så säger till på skarpen! Inte kommer dom då heller. Istället ignorerar speciellt Åke oss och springer fort som attan bort på ett skoterspår, och Otis hack i häl på Åke. Faaaaaan. Det var här klumpen i magen och paniken kom! Nu är det kört, tänkte jag. Någon av dom eller båda har säkert sprungit ut på isen och farit under.. fy. Hemska tanke!! Dock tror jag aldrig någon av dom skulle göra det. Om vi inte litade på dom hade vi ju aldrig släppt lös dom. Vi provade ropa, vissla, klappa och gud vet allt men inte en skymt av dom. Förstå hjärtslagen jag hade per minut här. Petter hoppade upp på snökanten och sprang på skoterspåret. Jag stannade kvar ifall dom skulle springa runt och komma tillbaka tänkte jag. Några hundrameter bort såg jag att Petter stannade. Ser du dom?! frågade jag. Han svarade då att han hade Otis men Åke var nere vid älvskanten. Han stod någon meter in på land som tur var och var aldrig på väg ut på isen men vart ju ändå orolig. Han hade sprungit ner för en brant backe och när Petter kom tillbaka sa han att han hade aldrig tagit sig ner där. Åke är så jäkla smidig så självklart hoppade han ner för den branten. Otis däremot satt på skoterspåret och tittade ner på Åke. Tur det.. han är ju väldigt stor och lite klumpig så han hade ju lättare gjort hål på isen om han hade ramlat ner för branten. Nä fy, nu ska vi inte prata om det. Dom fick ett ryck helt enkelt och ingen skada skedd. Dom stannade ju när vi kom och försökte inte springa iväg. Antar dom var nyfikna av sig..

Ursäkta min låååååånga historia om äventyret idag, tillbaka till dagen. När vi kom tillbaka till mamma blev vi bjudna på toscakaka som dom hade bakat medans vi var borta. Ruskigt gott! :) Rullade sedan hemåt men hämtade bara några saker + gick på toa innan vi rullade iväg igen. Först för att tanka. Vi kom då på att vi skulle ringa till Petters faster och höra om dom var hemma eftersom jag har glömt mitt halsband där. Dom bor lite utanför stan så blev en roadtrip till deras hus och där stannade vi ett tag. Gulliga som dom är bjöd även dom på fika och te. Mys! På vägen hem svängde vi förbi pizzerian som fick bli dagens middag. Gött! Efter middagen hoppade jag in i duschen och lite senare fick vi besök av Petters kusin som precis har farit hem.

Allas liv och dagar ser givetvis olika ut men för mig är en dag som denna egentligen FÖR MYCKET, men av någon anledning har det bara varit en rolig och härlig dag. Många skratt, fina människor, underbart väder. Jag kan inte låta bli att tro att vädret spelar stor roll. Känns som man går i ide på vintern för att sedan vakna till liv på våren.

Hur man än vrider och vänder på det är jag en person som analyser allt. Tänker på allt. Okej, inte riktigt allt.. kommer aldrig ihåg vad folk har haft för kläder på sig till skillnad från min kompis. Haha! Såklart så vill jag även fundera på denna dag. Jag brukar alltid ha ganska solklara svar när det gäller mig själv och hur jag fungerar men konstigt nog inte idag. Kanske är det såhär en dag "ska" vara? Vad jag stensäkert vet är att jag har haft en dag utan måsten. Utan tusentals tankar i hjärnan på samma gång. Utan att tänka på morgondagen, nästa vecka eller nästa år. Jag har helt enkelt bara varit. Så jäkla skönt. Dagar som denna dyker inte upp ofta för mig men när dom väl gör det blir det extra skönt i kroppen och knoppen. Känns som att man har lagt "ADDhjärnan" på hyllan för att kunna njuta till fullo.
Kunna leva i nuet.

Imorgon kanske jag är lika ljudkänslig som vanligt. Lika lättdistraherad som vanligt. Lika stressad som vanligt.
Men vet ni vad? Det skiter jag blanka fan i för idag har jag mått bra.

Kommentarer
♥ felicia - fotokobran

fin blogg! :)

2012-03-18 @ 22:27:33
URL: http://fotokobran.se
♥ Jonna

fin blogg. :) allt bra?

2012-03-19 @ 10:04:33
URL: http://jonnaalm.blogg.se/

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0