Välkommen hem.

Jag är nästan tom på ord men samtidigt sprängs mitt huvud av tankar. Tittade på dokumentären som visades på tv 3 ikväll 22.30. Den handlade om emd och låten "välkommen hem" som de har skrivit för alla dom som är hemlösa. I programet pratade emd med både politiker, hemlösa m.fl. för att få en inblick hur de hemlösa har det.

I sverige finns det 17000 (!) som inte har något hem. För mig som bor i norrland är detta ofattbart. Sist jag var i stockholm (vilket var för ca 7 år sedan) minns jag att jag blev förvånade av människorna som satt på gatan. Alla som säger att vi i sverige har det så bra kan ju knappast räkna med dessa stackars människor. Sen har vi dessutom otroligt mycket fördomar vare sig vi vill inse det eller ej. Många av oss tar för givet att de som är hemlösa är kriminella, drogmissbrukare, alkolister eller har psykiska problem. Så är dock inte fallet även om de också finns. I inslaget visades en man som gått från rik till fattig. Han hade varit hemlös i 5 år men nu fått en enkel bostad. Denna man var som vilken människa som helst i vårat avlånga land. Hade vett innanför skallbenet, var trevlig och ville skaffa sig ett jobb.

Vi har alla åsikter om detta men detta är bara en bråkdel av vad som snurrar i mitt huvud. Erik, Mattis & Danny visar verkligen att de står med båda fötterna på jorden. Alla pengar från singeln "välkommen hem" går oavkortat till de hemlösa. Mycket fint.


Kommentarer
♥ agnes

fin blogg!:)

2009-12-22 @ 12:57:12
URL: http://a
♥ anna

Ja det är fint gjort av dem. Jag tycker också att det är helt sjukt att det finns så många hemlösa i sverige..

2009-12-22 @ 13:54:14
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0