Torsdag.

 
Bild från igår.
 
Gårdagen var väldigt händelserik. Började dagen med att träffa mina arbetskamrater för en lunch/fika på ett café i stan. Blev en hallonsmulpaj för min del! Den var mjölkfri så det var toppen, dock tog jag vaniljvisp till men det skulle jag få ångra på kvällen (fast jag hade tagit tablett innan).. fy vad ont i magen jag hade innan jag skulle sova. Men det gick över. 
 
Efter fikastunden gick jag runt lite på stan, fyndade en superfin tröja som ni får se senare. Kl 15 hade jag bokat en tid hos en studievägledare (!!). Jag var lite nervös men mest förväntansfull tror jag. För er som inte vet gick jag ej klart gymnasiet, slutade skolan hösten 2010 och har sedan dess jobbat och varit sjukskriven nästan ett år pga. operation av mitt knä. Nåja, ska inte tappa den röda tråden. Hade ett väldigt bra samtal/möte med en man och som det verkar och känns just nu kommer jag studera till hösten!!! När jag hoppade av gymnasiet var all motivation bortblåst och hade varit det väldigt länge. Jag mådde inte alls bra och jag behövde ta hand om mig själv. Jag visste att jag kommer plugga så jag får min gymnasieexamen frågan var bara när. Något jag visste var att jag tänkte vänta tills jag mådde så bra som möjligt och att jag väntade på att känna en längtan till skolan. För jag har alltid tyckt om skolan. Svenska och engelska har alltid varit mina favoritämnen. När jag var liten hörde matte också dit men det har ändrats genom åren.
 
Mannen tog en kopia på mina betyg (har i alla fall 900 p och av dom är det bland annat eng, ma, sv jag har så det är ju toppen) så till nästa gång ska han kolla vad jag ska/kan plugga för kurser. Jag kommer läsa ett ämne i taget och det tror jag verkligen passar mig superbra. Jag behöver koncentrera mig på en sak i taget annars blir det kaos av allting. Han tyckte nästan jag skulle börja med att läsa 50% så det inte blir för mycket press och stress men jag vill läsa på heltid direkt. Blir det för såsigt och långsamt eller utdraget tappar jag bara motivationen vilket inte slutar bra. Att plugga på distans eller närdistans är inte heller något jag vill, jag behöver rutiner, fasta tider och veta "si och så ska du göra tills den dagen" osv. Distans kräver för mycket eget ansvar och disciplin. Sen tycker jag det är skönt att komma iväg till skolan, få lite omväxling i miljön, träffa människor, lärare och förhoppningsvis några nya vänner. Den här mannen sa även att många i min ålder som han har träffat tycker komvux är så bra eftersom man blir bemött som vuxen. Det är inte lika stökigt och flamsigt som gymnasiet ofta kan vara. Och det är något jag verkligen är i behov av. Lugn och ro. Ingen som stökar omkring.
 
Oj vad jag vräker ur mig mina tankar och känslor om detta. Men det är en väldigt stor sak för mig. Jag har väntat i 2,5 år på att känna att jag vill studera igen - ÄNTLIGEN KÄNNER JAG SÅ. Så jävla skönt på ren svenska. Men jag vill börja till hösten, inte redan nu. Jag behöver tiden på mig att förbereda mig mentalt. Ett litet plus i kanten är ju att jag i så fall förmodligen kommer få gymnasieexamen före min lillebror som är 5 år yngre än mig.. haha. Känns mycket bra. Så nu längtar jag. Men ett steg i taget. Delar med mig av mer när jag träffat studievägledaren  igen om några veckor. 
 
Tack för att ni lyssnar. 

Kommentarer
♥ Anna

Gud vad glad jag är för din skull! Det här låter helt perfekt för dig!

Svar: Åh, tack så mycket!! Ja det känns verkligen bra och som du säger, perfekt för mig. Kunna forma det lite som jag vill, som jag behöver!
Micaela

2013-02-07 @ 13:52:48
URL: http://www.lillannaa.blogg.se
♥ Emelie

Återigen, så himla stolt <3 Utbildning är inte allt i livet och förmodligen hade du kommit lika långt utan utbildning men det är en bra grund och något som jag tror gynnar en i slutändan, man har något att falla tillbaka på. Tycker att du är grym som ska köra på, det är inte alla som gör det när de tagit beslutet att hoppa av en gång i tiden. Visst, jag förespråkar utbildning och hela den biten men jag tyckte också att du var som allra grymmast när du vågade hoppa av och göra det DU mådde bra av. Coolt att gå emot samhällets förväntningar när man känner att det inte funkar för en själv, det är modigt och bra gjort. Jag vet inte om jag hade vågat. Oj vad lång kommentar men vill bara säga att jag är så stolt över dig och tror att du kommer lyckas superbra med plugget och du vet ju, behöver du hjälp eller tips/råd från en inbiten student så kan du alltid fråga mig. Börjar på att kunna det mesta kring det nu ;) PUSS <3

Svar: Du lyckas alltid få mig att må bra, att bli glad. Superdupertack för din fina kommentar!! Det värmer ända in i hjärtat. Och att veta att du kan hela studentbiten är helt klart ett STORT plus, för jag lär nog få panik ibland då jag tycker det är rörigt med csn, papper hit och dit och skolarbete. Känns bra att veta vem man kan vända sig till då!! :) Igen, tack älskade du!! PUSS&KRAM <3
Micaela

2013-02-07 @ 14:54:10
♥ Mirre

Ohh men när du verkligen känner att du vill studera ska du verkligen göra det också för då är du motiverad också.

Så roligt att du känner att du vill det
kram

2013-02-07 @ 15:16:28
URL: http://myflowergirl.blogg.se
♥ Mamma

Sitter här och är alltid STOLT över dig. Men just nu extra stolt. S läser jag Emelies inlägg och får tårar i ögat....Hon skriver att kanske inte alla skulle vågat göra det du gjorde. Hoppa av skolan för att just då var det det bästa för dig. Att gå emot samhällets förväntningar. Du har kämpat mer än många, du vet att jag vet! Du är smart men har inte fått den hjälp just du behövde. Nu vet du själv vad som funkar/inte funkar för dig. Så kör på älskade dotter. Stor kram // Mami

2013-02-07 @ 17:14:52
♥ Anonym

Sitter här och är alltid STOLT över dig. Men just nu extra stolt. S läser jag Emelies inlägg och får tårar i ögat....Hon skriver att kanske inte alla skulle vågat göra det du gjorde. Hoppa av skolan för att just då var det det bästa för dig. Att gå emot samhällets förväntningar. Du har kämpat mer än många, du vet att jag vet! Du är smart men har inte fått den hjälp just du behövde. Nu vet du själv vad som funkar/inte funkar för dig. Så kör på älskade dotter. Stor kram // Mami

2013-02-07 @ 17:14:59
♥ Hanna

Så glad för din skull!!:) Kram

2013-02-10 @ 08:10:00
URL: http://www.mylifewithmylove.blogg.se

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0