Trötter.

Nu är klockan lite över ett och jag håller verkligen på att somna snart. Det känns som att jag är med i något fånigt tv program där man ska göra olika utmaningar eller nåt, för det är inte normalt att tvinga sig själv att vara vaken hela natten. Stackars mamma måste ju också vara vaken i natt bara för att se till att jag somnar, men ärligt talat så tror jag att om det är någon av oss som kommer att somna före är det hon. Men nu ska vi ju vara vakna så inte sova inte!
Tänkte bara slänga in lite snabbfakta om vad det är jag ska göra imorgon, so here we go.

EEG är en förkortning för elektroencefalografi, vilket betyder mätning av elektrisk aktivitet i hjärnan. Vid många av de sjukdomar som drabbar hjärnan uppstår förändringar i hjärnans funktion. Med en EEG-undersökning kan man se dessa förändringar. En av de vanligaste anledningarna till att göra en EEG-undersökning är när man misstänker epilepsi eller andra kramper. EEG används också för att utreda bland annat demens och hjärnskador.

För det mesta är du vaken under EEG-registreringen, men ibland görs registreringen under sömn. Om vaken-EEG visar normala värden kan du behöva göra ett sömn-EEG eftersom typiska tecken på epilepsi kan komma fram under sömn. En liten bärbar digital utrustning gör det möjligt att registrera EEG dygnet runt i ditt hem under flera dagar. Att göra en EEG-registrering under längre tid gör det möjligt att fånga förändringar som kan tyda på epilepsi.

EEG-aktiviteten ser annorlunda ut under sömn än när du är vaken. EEG under natten visar när du sover i djup sömn, i lätt sömn eller i drömsömn. Man skapar en profil över nattens sömn som kan värdera din sömnkvalitet. Detta är en avancerad och tidskrävande undersökning, men vid utredning av svåra sömnstörningar kan din läkare i vissa fall beställa en sådan sömnprofil.

Så f

Kommentarer

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0