Tankar om studenten.

Vet inte om det beror på att jag har en dålig dag eller om det beror på att jag förträngt tanken flera månader - studenten. Det är mindre än 3 månader kvar innan alla skriker, sjunger, dansar och känner friheten medans dom står på studentflaket. Alla har börjat bestämma sina studentklänningar samtidigt som mössorna har kommit.

I höstas tog jag ett utav de största och svåraste beslut jag någonsin tagit. Jag tänkte inte längre stå ut med allting som pågick sedan första dagen av gymnasiet. För en gångs skulle var det min tur att må bra och för att göra det tog jag saken i egna händer. Dagen då jag slutade gymnasiet var en utav de bästa i mitt liv. Äntligen kunde jag börja leva på riktigt och göra saker jag mår bra av. Skolan var inte en av dom. På något sätt fick jag uppleva den där friheten som man gör på studentdagen, antar jag. Skillnaden är bara att jag gjorde det ensam och på ett annat sätt än vad jag föreställt mig. Jag ångrar inte mitt val, jag är stolt över att jag faktiskt valde mig själv i första hand. Känslan jag har idag är bara lite extra tung. Klart det är en sorg och besvikelse att inte få fira med mina klasskamrater det som skulle komma att bli en sådan otrolig upplevelse. Om en vecka åker dom även till Barcelona, det gör ont i mig.

Visst är det konstigt hur man kan känna både lycka och sorg på samma gång. Lyckan över att vara där jag är idag, samtidigt som jag känner sorgen i att inte få uppleva min studentdag. Trots att jag vet att jag inte har samma förutsättningar som många andra känns det så orättvist. Orättvist att inte kunna stå där i juni trots att jag kämpat mer än vad många andra har. Inte för att låta självgod men dagar som dessa kommer verkligheten ikapp mig.

För att vara ärlig är jag rädd för studentdagen. Jag hoppas innerligt att jag kan glädjas över alla som tar studenten, vilket jag säkert kommer göra. Rädslan är bara stor, alldeles för stor. Rädslan för att jag ska känna mig misslyckad.

Kommentarer
♥ Sasha

Oj, hur länge hade du gått gymnasiet när du hoppade av? Jag känenr rätt ofta att jag vill hoppa av skolan, men ändå inte.

2011-03-24 @ 16:13:03
URL: http://sashas.se
♥ Anonym

Älskade dotter-vilken dag är studenten? jag förstår med hela mitt hjärta din smärta samtidigt som Du vet att du tog ett modigt beslut. Ett beslut som gick över studentfester, klänningar och allt det där. Vi hittar på ngt den där dagen. På min studentdag vaknade jag med utslag hela ansiktet så--------vad jag menar är att studenten också akn bli upphöjt till ngt som inte alltid är toppen. Stor kram // Mamma

2011-03-24 @ 16:31:09
♥ amanda

jag tycker att du är så himla stark som gjorde det som var bäst för dig!

2011-03-24 @ 16:44:36
URL: http://vannersokes.blogg.se/
♥ Jeanette

Kände likadant när mina klasskompisar tog studenten utan mig. Jag slutade gymnasiet under första terminen andra året. Var dock 1 år äldre än dem andra, för jag bytte gymnasie när jag hade gått 1 år på ett annat. Fick min son, det var skälet till att jag slutade. Men såklart kändes det väldigt tråkigt att inte få uppleva det att få ta studenten. Jag blir 27 år i år och har känt så varje år sen dess när man ser alla glada studenter.

2011-03-24 @ 17:12:41
URL: http://jiaskrypin.blogg.se/
♥ Myh

I know the feeling. När jag hoppade av för typ 1,5 år sedan kände jag detsamma som dig - lycka. När några vänner tog studenten förra sommaren var jag överlycklig för deras skull men samtidigt så sorgsen över att jag aldrig skulle få uppleva det där.



När våra gamla klasskompisar tar studenten får vi gå dit och fira dom, glädjas med dom. Självklart kommer det kännas jobbigt men det är trots allt bara en endaste liten dag. En dag och sen äre över. Att man själv mår bra och tog ett vuxet beslut är så mycket viktigare än en student som varar en dag. (Visst det är balen och fester och tonvis med grejer innan och ibland efter, men festa kan man göra ändå, hihi)

2011-03-24 @ 17:44:57
URL: http://blogg.vk.se/myhs
♥ Linda

sv: härligt att höra! och tack snälla! :)

2011-03-24 @ 18:15:52
URL: http://linndajohansson.blogg.se/
♥ V - Smyckesdesign

Heej sötnos :)

Allt bra med dig idag?

Kram

2011-03-24 @ 20:24:24
URL: http://viktorias.nu
♥ malin

<3

2011-03-24 @ 23:07:16
URL: http://malinxo.blogg.se/
♥ hanna

vi saknar dig, mickis!!!!!

2011-03-25 @ 12:35:23
URL: http://hhannnaa.blogg.se/

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0