Julgodis.







Förra veckan bakade jag julgodis. Jag & mamma har gjort dessa julgodisar så länge jag kan minnas.
Nu när jag inte bor hemma längre (och inte har gjort på över 2 år) gör jag självklart godisarna ändå. I år gjorde jag dom här hemma hos mig. Tanken var att även jag & mami skulle göra ett par stycken tillsammans i lördags men det blev så ont om tid. Vi färgade håret, haha. Just innan jag for började mamma smälta chokladen i vattenbad men något gick snett. Chokladen blev istället hård ganska direkt.. den smälte inte ens. Vi kommer ihåg att det varit så en gång förut, men vet inte varför det blir så. Någon som vet?
Julgodisarna är SÅ enkla att göra, ni borde prova! Det enda ni behöver är blockchoklad + polkagrisar. Ett par tillbehör så som formar, kastrull, hammare, skål, skedar, bricka osv. Här kommer en snabb genomgång hur ni gör:
  1. Förbered. Lägg ut alla formar på brickan. Ta fram allting du kommer behöva.
  2. Ta en kökshandduk och lägg polkagrisarna i den. Ta sedan hammaren och slå tills det blir både smulor och bitar. Det ska vara lite blandade storlekar (tycker vi) eftersom det blir extra gott med lite knaprigt i julgodisen.
  3. Gör ett vattenbad.
  4. Medans det kokar bryter du chokladen i bitar. Lägg sedan bitarna i en skål som står i vattenbadet.
  5. Rör runt med en sked tills allt har smält.
  6. Häll ner polkagrisarna i chokladen och rör om.
  7. Nu gäller det att vara lite snabb så att chokladen inte stelnar så mycket. Jag tycker det är lättast att ta 2 stycken teskedar då man ska he blandningen i formarna men det kan man ju göra som man vill, så länge dom hamnar i formen.. haha.
  8. Låt stelna på balkongen/verandan/utomhus.
  9. KLART!!


Ni kanske la märke till att jag hade både en ljus och en mörk blockchoklad? Om inte så vet ni det nu. Anledningen till detta var för att jag först var på en affär där jag köpte en. Några dagar senare var jag på en annan affär och köpte en till. När jag sedan skulle göra julgodisarna såg jag att en av dom var ljus... tusan också, tänkte jag. Men gjorde båda ändå. Den ljusa blev inte alls god tycker jag. Vi brukar alltid ha mörk choklad!

Jo, en sista sak. I asken med formar är det 40 stycken. Till det hade jag 2 blockchoklad och 2 påsar polkagrisar. Polkagrisarna finns ju även på lösvikt. Blev ganska exakt 40 stycken! Fast gjorde även 4 stycken i bullformar, men då var det ungefär knappt hälften i dom.

Mamma, har jag glömt något nu? Haha.
Lycka till ifall ni provar! 

Kommentarer
♥ mamman

Nej lilla gumman-du är såå tydlig! Så kul du gör dom då din mor ju inte är världens bästa bak mamma. Miss U-du kan väl "flytta hem varje jul" hehe. Kramis mami

2011-12-19 @ 23:44:17
♥ Anonym

Nej lilla gumman-du är såå tydlig! Så kul du gör dom då din mor ju inte är världens bästa bak mamma. Miss U-du kan väl "flytta hem varje jul" hehe. Kramis mami

2011-12-19 @ 23:44:57
♥ Maria

Nämen mickan ... Du skrev: "he" blandningen i formarna... Nu fattar ingen stockholmare vad det betyder.. Inget julgodis för dom stackarna ;) hihi kraaaam

2011-12-20 @ 01:41:35

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0