Alla.

Tänkte ta upp en sak som gjorde mig så himla upprörd igår. Nämligen något de pratade om på the Tyra banks show. Det handlade om människor som skäms över sin ras, hudfärg, nationalitet eller läggning. Jag blev helt chockad och förvånad då jag såg allt vad de tyckte och tänkte! Måste dela med mig utav detta.

Först och främst var det en kvinna som var både afrikansk och vit. Då man såg henne såg hon mest ut att vara afrikansk eftersom hon ändå var rätt brun i sin hy. Det märkliga var att hon sågs sig själv som enbart vit. Hon visste att hon var både och men hon ville inte riktigt erkänna för sig själv att hon var både mörk och ljus. Det enda hon såg i spegeln var hennes vita anlag. Det jag reagerade på var att hon tyckte vita människor har det lättare i livet och får mindre motgångar. VA?! Var min första tanke. Hur sjutton kan hon sitta där och säga så? Självklart är det hennes åsikt och alla tycker vi olika men jag tycker helt annat om den frågan. När dagen är slut så sitter vi alla i samma båt. Vi är alla människor med hjärna, hjärta och känslor. Det spelar ingen roll hur vi ser ut. Mullig, smal, lång, kort, mörk, ljus, gay som straight. Jag trodde vi levde på 2000 talet och hade lagt dessa fördomar bakom oss?

Sedan gjorde de ett litet ”experiment”.  De tog 4 flickor som alla var mörkhyade. Dessa små flickor var bara barn, ca 5-10 år. De frågade vad det tyckte om sitt hår och efter det vilket hår de ansåg vara vackrast. Alla flickor tyckte illa om sitt hår, det var krulligt, för långt, mörkt osv. För mig var det helt ofattbart. Alla, och då menar jag alla, hade underbart hår! En av flickorna hade till och med en blond peruk som hon alltid ville ha på sig. Detta får mig verkligen att undra. Vad lär föräldrarna sina barn? Men framförallt är jag övertygad om att det är pga samhället dessa barn tycker som de gör. Det finns ideal vart vi än vänder oss, det går inte undvika. Men är det inte dags att vi accepterar att vi är alla olika men ändå så olika? Det är fel. Fel. Fel!

Ett annat exempel var en mamma som BLEKTE sina barn!! Ja, ni hörde rätt. Det var någon slags kräm de fick smörja in i ansiktet varje dag. Den här mamman trodde de skulle få lättare i skolan, inte bli mobbade och livet skulle bli lättare. Vad sänder den här mamman ut till sina barn? Jo, att det är ”fel” att vara annat än vit. Så fruktansvärt. Jag förstår verkligen inte hur dessa människor tänker. I mina ögon är vi alla lika mycket värda, inget snack om den saken. Förmodligen är ni många som håller med mig. Men jag hoppas en dag att alla kan se med deras egna ögon att vi alla duger precis som vi är.


Kommentarer
♥ CAMILLA LUNDIN

sv; jaså, aldrig kul att vara sjuk :/ med mig är det fint :D

2009-10-16 @ 14:53:35
URL: http://jaghetercamillu.blogg.se/
♥ Weronica - Med Livet Som Insats

Sv; Allt funkar ju egentligen bara man har fantasin :) jag ska själv satsa på en ond ängel :)

2009-10-16 @ 15:00:27
URL: http://weris.blogg.se/
♥ frida

Det blev bättre under dagen :D

2009-10-16 @ 15:12:08
URL: http://frridajohansson.blogg.se/
♥ Malin

Sv: ja :)

mår du lite bättre nu? :/

2009-10-16 @ 15:15:36
URL: http://malinlovgren.blogg.se/
♥ sadia

riktigt bra inlägg och bra skrivet, håller med dig, man ska vara nöjd med sig själv!

2009-10-16 @ 15:21:54
URL: http://sadia.blogg.se/
♥ Evelines - Lättsam blogg med humoristisk twist

Fint inlägg, det är jäkla synd att alla inte har dina åsiter när det gäller detta ämne. Lät riktigt tragiskt och hemskt, jag menar. Försöka bleka sina barn?! Låter inte friskt någonstanns. Varför inte försöka vara stolt för sitt ursprung istället liksom :/

2009-10-16 @ 15:28:13
URL: http://evelines.webblogg.se/
♥ jennie

jag håller med dig! förstår verkligen inte hur man kan tänka i samma spår som folk som bleker sina barn! ush!

2009-10-16 @ 15:36:26
URL: http://jennieerika.blogg.se/
♥ Madeleine

Svar: Jaha, himla lyx! Jag är grymt sugen men det känns lite knäppt också. Ba "jaha, snabbt det där håret växte då." Men jag tycker det är snyggt!



Kommentar: Alltså jag såg också det där! Gaha, så himla sjukt... man blir ju både upprörd och irriterad.

2009-10-16 @ 15:37:56
URL: http://iminegna.blogg.se/
♥ hhanna

jag såg det där!!! helt sjukt att hon blekte sina barn :O :O

2009-10-16 @ 19:22:21
URL: http://hhannnaa.blogg.se/
♥ Yasmin

Åh kollade på det här avsnittet på tyras show! Fyfan alltså hur kan man bleka sina ungar?

Jag förstår mig inte på dagens människor alltså, helt sjukt!



Sv: Haha ja precis, saknar allt där nere!

2009-10-16 @ 22:07:11
URL: http://yasseh.blogg.se/
♥ Amanda

"Det jag reagerade på var att hon tyckte vita människor har det lättare i livet och får mindre motgångar. VA?! Var min första tanke. Hur sjutton kan hon sitta där och säga så?"



Nu är det ju faktiskt så att undersökningar visar att det ÄR lättare i livet och färre motgångar för vita människor på ett sätt. Man har svårare att få jobb som mörk på många ställen, många tar avstånd från mörka ifall de inte kan språket, man granskas hårdare av omgivningen, folk litar inte på deras förmåga ifall de har utbildats i ett annat land osv.



Det här gäller på väldigt många ställen i USA och även i lilla Sverige, och det gäller inte heller bara invandrare utan också mörka som fötts i Sverige och framförallt USA.



Jag tycker att det är helt fel att det ska vara så, men jag förstår absolut att hon tycker vita har det lättare, speciellt om hon bor i USA.

2009-10-17 @ 03:36:30

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0