Busstrejk.

Åh, vad arg jag blir! Busstrejken kommer till västerbotten på torsdag.. fan. Det är ju roligt att då man ska till pappa som bor lite utanför Umeå att man inte kommer kunna ta sig till stan? Åh. Då man väl är i stan kommer man inte ens heller kunna ta sig någonstans eftersom lokalbussarna inte heller går. Hoppas att strejken inte blir långvarig för isåfall vet inte hur jag ska få mig hem till Skellefteå. Pappa lär skjutsa och hämta mig om jag vill in till stan men jag tror inte han vill skjutsa mig till Skellefteå, 12 mil. Det här lär ju drabba väldigt många, det är tråkigt. Vi får hoppas att allt löser sig så fort som möjligt.

Busstrejken sprider sig i landet

Natten mot torsdag tas bussförarna i Stockholms innerstad och i Västerbotten ut i strejk. Från midnatt 18 juli omfattas följande bussföretag i hela landet: Flygbussarna AB, Swebus Express och Säfflebussarna./TT

Bussförarna går åter i strejk i Stockholms midnatt natten till torsdag. Deras fack, Kommunal, trappar samtidigt upp konflikten med strejk i Västerbottens län.


Från midnatt natten mot torsdag kommer alla bussar i Stockholms innerstad att stanna. All annan trafik i Stockholms län undantas alltså, enligt vad Kommunal nu uppger.

Från och med midnatt den 18 juli omfattas följande bussföretag i hela landet:

Flygbussarna AB (undantaget trafik till och från Skavsta och chartrad verksamhet), Swebus Express, Säfflebussarna.


Varslet i Västerbotten, som berör busschaufförer som kör för Swebus och Veolia Transport, ligger kvar och gäller från midnatt natten mot torsdag. Detsamma gäller för varslet i Skåne, som berör Arriva, Swebus, Veolia Transport Sverige och Bergkvarabuss. Den strejken bryter ut den 15 juli.

- Det här är ingen situation som vi önskar. Vårt mål är självklart att få ett avtal. Vårt krav är att de privatanställda bussförarna får samma villkor som de kommunalanställda, säger Håkan Pettersson, andre vice ordförande i Kommunal.


Han kommenterade vid eftermiddagens presskonferens förhandlingarna, som strandade vid midnatt:

- Vi vred och vände och skruvade på alla möjliga skruvar i deras bud, men vid midnatt var vi tvungna att avbryta.

Peter Jeppsson vid Bussarbetsgivarna säger till TT:

- Jag frågar mig hur mycket skada man är beredd att ställa till med. Det är ju verksamhet som folk använder mycket och det ställer till stora problem.

Nu ska jag packa osv, vi hörs imorgon gott folk.


Kommentarer

Lämna en kommentar här:

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0